Taşınmaz Ticareti Yetki Belgesi İşlemleri

17 Kasım 2024



Bilindiği üzere; 05.06.2018 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Taşınmaz Ticareti Hakkındaki Yönetmelik hükümleri gereği taşınmaz ticareti alanında faaliyet gösteren işletmelere, yönetmelik hükümlerini taşımaları halinde, Aydın Ticaret İl Müdürlüğü tarafından Taşınmaz Ticaret Yetki Belgesi düzenlenmektedir.Söz konusu Yönetmelik’te yapılan değişiklikler 14.10.2020, 16.04.2021 ve 14.05.2024 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanmış olup; işletmelerin yerine getirmeleri gereken yeni şartlar ile birlikte muafiyetlerden yararlanma şartları da düzenlenmiştir. Yapılan değişiklilerle beraber Taşınmaz Ticareti Yetki Belgesi alan işletmeler de dâhil olmak üzere; henüz Yetki Belgesi almayan işletmeler ve yeni kurulacak işletmeler için yerine getirmeleri gereken durumları açıklama zorunluluğu doğmuştur. Özetle; 14.05.2024 tarihinden önce taşınmaz ticareti alanında vergi kaydı veya meslek odası kaydı bulunan işletmelerin 14.05.2024 tarihindeki yetkilisinin yine bu tarihten önce almış olduğu MEB/Üniversite onaylı en az 100 saatlik taşınmaz ticareti eğitimi sertifikası ile mesleki yeterlilik belgesi-seviye 5 (Sorumlu emlak danışmanı) belgesi bulunmak zorundadır.

MESLEKİ DENEYİM ŞARTI MUAFİYETİ
14.05.2024 Tarihinden Önce taşınmaz ticaretine dair
Vergi Kaydı veya Meslek Odası Kaydı
14.05.2024
Tarihindeki Yetkili
14.05.2024
Tarihinden Önce
Başvuru
Muafiyet Durumu
Var Yetkili Başvuru Yapılmış Muaf
Var Yetkili Başvuru Yapılmamış Muaf
 
Özetle; Mesleki Deneyim Şartından Muafiyetinden faydalanmak için 14.05.2024 tarihinden önce taşınmaz ticareti alanında vergi kaydı veya ilgili oda kaydı bulunan işletme sahiplerinini/yetkililerinin yetki belgesi başvurularında mesleki deneyim şartı aranmayacaktır.
Diğer yandan; son 5 (beş) yıl içinde (ilköğretim,ortaöğretim ve lise mezunları için en az 12 (oniki) ay; önlisans, lisans ve lisansüstü mezunları için en az 6 (altı) ay) emlak danışmanı olarak çalışan ve başvuru esnasında resmi bir belgeyi (meslek kodu 3334.02: Emlak Ve Emlak Yönetimi Meslek Elemanı/Emlak Danışmanı veya meslek kodu: 3334.01 : Emlakçı/Emlak Komisyoncusu olarak çalıştığını gösterir SGK hizmet dökümü belgesini) sisteme yüklenmesi gerekmektedir.

DİĞER AÇIKLAMALAR:
  • Yukarıdaki tabloda yer alan ve muafiyetler için belirtilen tarihlerden önce faaliyetine başlayan ve belirtilen tarihlerdeki yetkili kişi tarafından başvuru yapılması gerekmekte olup başvuru tarihine kadar herhangi bir kapanış yapılmaması gerekmektedir. Ayrıca, kapanış işlemi yaptıktan sonra veya ilk kayıt esnasında geriye dönük vergi kaydı yaptıran işletmeler muafiyetlerden faydalanamayacaktır.
  • Emlak ve Emlak Yönetimi alanında eğitim aldığını diploma ile belgeleyen bir işletme yetkilisi; ilgili Yönetmelik hükümleri gereği Mesleki Yeterlilik Belgesi, Mesleki Eğitim Şart ve Mesleki Deneyim Şartı’ndan muaftır.
  • Sözleşmeli işletmeler; sözleşme yaptıkları işletme tarafından Taşınmaz Ticareti Bilgi Sistemi (TTBS) üzerinden tanımlandıktan sonra başvuru yapmaları gerekmektedir. Sözleşmeli işletmelerin başvuru yaptıkları adres ile bağlı oldukları işletme adresleri aynı adres olmak zorundadır. Ayrıca ilgili Yönetmelik hükümleri gereği sözleşmeli işletmelerden mesleki deneyim şartı aranmamaktadır.
  • Bakanlığımız İç Ticaret Genel Müdürlüğü Tarafından 16.01.2020 tarih ve 50956147 sayılı yazı ile gönderilen genelgede ekli tablo ile mesleki yeterlilik belgesinden muafiyet sağlayan alanlar aşağıdaki gibi belirtilmiştir:
 
MESLEKİ YETERLİLİK BELGESİNDEN MUAFİYET SAĞLAYAN ALANLAR
Ulusal Yeterlilik Program
Muafiyet Sağlayan Alan
 
 
 
 
Emlak Danışmanı (Seviye 4)
Ortaöğretim 1.Emlak
2.Emlak Komisyonculuğu
Ön Lisans
Lisans
Yüksek Lisans
Doktora
1.Emlak ve Emlak Yönetimi
2. Gayrimenkul Yönetimi
3.Gayrimenkul Geliştirme ve Yönetimi
4.Gayrimenkul ve Varlık Değerleme
5.Gayrimenkul Geliştirme, Kentsel Dönüşüm ve Planlama
6.Taşınmaz Geliştirme
7.Gayrimenkul Geliştirme
8.Taşınmaz Değerleme ve Geliştirme
9.Gayrimenkul Değerlemesi ve Finansmanı
10.Arazi Yönetimi ve Politikası
11.Tapu ve Kadastro
              
 
 
 
 
 Sorumlu Emlak Danışmanı (seviye 5)
 
 
Ön Lisans
Lisans
Yüksek Lisans
Doktora
1.Emlak ve Emlak Yönetimi
2. Gayrimenkul Yönetimi
3.Gayrimenkul Geliştirme ve Yönetimi
4.Gayrimenkul ve Varlık Değerleme
5.Gayrimenkul Geliştirme, Kentsel Dönüşüm ve Planlama
6.Taşınmaz Geliştirme
7.Gayrimenkul Geliştirme
8.Taşınmaz Değerleme ve Geliştirme
9.Gayrimenkul Değerlemesi ve Finansmanı
10.Arazi Yönetimi ve Politikası
11.Tapu ve Kadastro

Başvuru evrakları indirmek için tıklayınız
Taahhütnameyi indirmek için tıklayınız
İlgili Yönetmeliği indirmek için tıklayınız 
 
NOT 1: Mesleki Yeterlilik Belgesi sistem üzerinden görüntülendiğinden ayrıca yüklenmesi gerekmemektedir.
NOT 2: Vergi levhasında bulunan adres ve oda kayıt belgesi üzerindeki adres bilgilerinin güncel ve aynı olması gerekmektedir. Herhangi bir farklılık olması halinde güncel adres hangisi ise değişiklik yapıldıktan sonra başvuru yapılması gerekmektedir.
NOT 3: Mükellefiyet durum belgesi birden fazla alanda faaliyet gösteren işletmelerin vergi dairesine bildirdikleri nace kodlarını incelemek ve adres bilgilerini tespit etmek için gereklidir.
NOT 4: Yüklenen belgelerden tespit edilemeyen bazı hususlar olması halinde başka bir belge istenebilir. (IB Formu, Nace Kodunun hangi tarihte eklendiğini gösteren resmi belge vb.)
 
ÖNEMLİ HUSUSLAR:Taşınmaz Ticareti Yetki Belgesi almak için ilgili Yönetmeliğin 6’ncı maddesinde hüküm altına alınan tüm şartların sağlanması gerekmektedir. Bahsi geçen belgelere sahip olduğu halde Yönetmeliğin 6’ncı maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin dördüncü alt bendinde hüküm altına alınan suçlardan hüküm giymesi halinde Yetki Belgesi düzenlenememektedir.

Başvuru yaparken dikkat edilmesi gereken hususlar şunlardır:

  • İşletmenin adres bilgileri güncel değilse ilgili Sicil Müdürlüğü’nden adres bilgileri düzeltildikten sonra müracaat edilmelidir. Yüklenecek belgeler bu değişiklikten sonra ilgili kurumlardan temin edilerek sisteme yüklenmelidir.
  • Sisteme yüklenecek belgelerin türü seçilip belge yüklenmelidir. (Örneğin; meslek odası faaliyet belgesi seçildikten sonra oda kayıt belgesi yüklenmelidir. Aksi halde sistem başvuruyu tamamlamanıza izin vermemektedir.)
  • Sistemde belgenin türüne dair bir açıklama olmaması halinde herhangi bir tür seçilebilir. (Örneğin mükellefiyet durum belgesi yüklenirken, başka bir tür seçilebilir.)
  • İstenilen belgeler yüklendikten sonra mutlaka başvuruyu tamamla tıklanmalıdır. Aksi halde başvuru ön başvuru olarak görüntülenir. Başvurunun tamamlanıp tamamlanmadığını görüntülemek için Başvurularım bölümünde Başvuru Durumu kontrol edilebilir. Başvuru durumu yeni başvuru olarak görüntüleniyorsa başvuru başarılı bir şekilde tamamlanmıştır.


TAŞINMAZ TİCARETİ BİLGİ SİSTEMİ HAKKINDA:

Taşınmaz Ticareti Bilgi Sistemi’ne https://ttbs.gtb.gov.tr/ adresinden GİRİŞ-ÜYE OL adımlarını izleyerek, E-Devlet ile giriş kısmından veya doğrudan https://www.turkiye.gov.tr/ adresinden “Taşınmaz Ticareti Bilgi Sistemi” hizmetinden ulaşılabilir.
 Sistem ile ilgili kullanma kılavuzuna https://ttbs.gtb.gov.tr/Home/Download adresinden ulaşabilirsiniz. Başvuru yaparken dikkat edilmesi gereken hususlar şunlardır:

  • İşletmenin adres bilgileri güncel değilse ilgili Sicil Müdürlüğü’nden adres bilgileri düzeltildikten sonra müracaat edilmelidir. Yüklenecek belgeler bu değişiklikten sonra ilgili kurumlardan temin edilerek sisteme yüklenmelidir.
  • Sisteme yüklenecek belgelerin türü seçilip belge yüklenmelidir. (Örneğin; meslek odası faaliyet belgesi seçildikten sonra oda kayıt belgesi yüklenmelidir. Aksi halde sistem başvuruyu tamamlamanıza izin vermemektedir.)
  • Sistemde belgenin türüne dair bir açıklama olmaması halinde herhangi bir tür seçilebilir. (Örneğin mükellefiyet durum belgesi yüklenirken, başka bir tür seçilebilir.)
  • İstenilen belgeler yüklendikten sonra mutlaka başvuruyu tamamla tıklanmalıdır. Aksi halde başvuru ön başvuru olarak görüntülenir. Başvurunun tamamlanıp tamamlanmadığını görüntülemek için Başvurularım bölümünde Başvuru Durumu kontrol edilebilir. Başvuru durumu yeni başvuru olarak görüntüleniyorsa başvuru başarılı bir şekilde tamamlanmıştır.

Elektronik İlan Doğrulama Sistemi (EİDS) Yetki Doğrulama Uygulaması Hayata Geçirilmiştir.

 

Taşınmaz Ticareti Hakkında Yönetmelikte 31 Ağustos 2023 tarihinde yapılan değişiklikle ilan platformlarına kimlik ve yetki doğrulama yükümlülükleri getirilmiştir. Bu doğrultuda, ilk aşamada, taşınmaz ilanı vermek isteyen gerçek veya tüzel kişilerin kimlik doğrulamaları, ilan platformlarının entegrasyonu ile Bakanlığımız bünyesinde kurulan Elektronik İlan Doğrulama Sistemi (EİDS) üzerinden 1 Kasım 2023 tarihinden itibaren yapılmaya başlanmıştır. Kimlik bilgilerini doğrulamayan kişiler ilan platformlarında ilan girememektedir. EİDS’nin ikinci aşaması olan yetki doğrulama uygulaması ise 15 Eylül 2024 tarihinde hayata geçirilmiştir. Yetki doğrulaması uygulaması ile ilan platformlarındaki emlak ilanları sadece taşınmaz sahibi, taşınmaz sahibinin birinci ve ikinci derece kan hısımları veya eşi ile taşınmaz sahibince yetkilendirilen yetki belgeli emlak işletmelerince verilebilecektir. Yetki belgesi bulunmayan emlak işletmelerince ilan girişi yapılamayacaktır. Bu Sistem ile birlikte ilan platformlarında yer alan sahte ilanların, ilan kirliliğinin, tüketici mağduriyetlerinin, yetki belgesiz ve kayıt dışı emlakçılık faaliyetlerinin önlenmesi amaçlanmaktadır. EİDS yetki doğrulama uygulamasında 15 Eylül - 31 Aralık 2024 arasında bir geçiş süreci yaşanacaktır. Bu süreçte doğrulama olmaksızın da ilan verilebilmesi mümkün olacak ancak yetki doğrulaması yapılmış ilanlarda EİDS Logosu yer alacaktır. 1 Ocak 2025 tarihi itibarıyla ise yetki doğrulaması yapılmaksızın ilan verilemeyecek şekilde uygulama tamamen devreye alınacaktır. Taşınmaz sahibinin emlak işletmesini ilan verme konusunda yetkilendirmesi E-Devlet Kapısında oluşturulan bir yetkilendirme ekranından yapılacak olup vatandaşlarımız bu ekrandan ilana konu taşınmazı, yetki vermek istediği emlak işletmesini ve yetki süresini belirleyerek yetkilendirme işlemini kolayca tamamlayabilecektir. Bu yetki sadece emlak işletmesince ilan platformunda ilanın verilmesine ilişkin bir yetki olup emlak işletmesince taşınmaz hakkında tapu işlemi yapılmasını veya başka bir tasarrufta bulunulmasını kapsamayacaktır. EİDS üzerinden verilecek ilan verme yetkisi emlak işletmelerinin Yönetmelik gereği düzenlemesi gereken sözleşme ve diğer belgelerin yerine geçmeyecek olup emlak işletmelerinin Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirme sözleşmesi, taşınmaz gösterme belgesi, alım satıma ve kiralamaya aracılık sözleşmesi gibi belgeleri düzenleme zorunluluğu devam etmektedir.
 
İlanlar Nasıl Verilecek?

  1. Bireysel İlanların Verilmesi
  • Bireysel ilanlar sadece taşınmazın sahibi, taşınmaz sahibinin eşi veya birinci ve ikinci derece kan hısımları (annesi, babası, çocuğu, büyükannesi, büyükbabası, torunu ve kardeşi) tarafından verilebilecektir. Sistem, bu kişiler dışında ilan girişine izin vermeyecektir.
  • Bireysel ilanın verilme aşamasında ilan platformunun sayfasındaki ilgili alana taşınmaz numarasının girilmesi zorunlu olacaktır. Sistem malik ve hısımlık kontrolünü otomatik olarak yapacak ve ilanı veren yukarıda sayılan kişilerden biri ise normal ilan verme prosedürü tamamlanarak ilan girişi yapılacaktır.   
  • Vatandaşlarımız sahibi oldukları taşınmazların taşınmaz numarasına e-Devlette yer alan “Tapu Bilgileri Sorgulama” hizmetini kullanarak ulaşabilirler. Bu hizmette taşınmaz listesinden ilgili taşınmaz için “Taşınmaz Bilgileri” butonuna tıklanarak taşınmaz numarası bilgisine ulaşılabilir. Ayrıca yeni tip tapu senetlerinde de taşınmaz numarası bilgisi yer almaktadır.
  1. Kurumsal İlanların Verilmesi (Emlak İşletmesi İlanları)
  • Taşınmaz Sahibince Emlak İşletmesinin Yetkilendirilmesi
  • Taşınmaz sahibi emlak işletmesini ilan verme konusunda yetkilendirmek için e-Devletten “EİDS Taşınmaz İlanı Yetkilendirme İşlemleri” hizmetine giriş yapmalıdır.
  • Açılan sayfada sağ üst köşede yer alan “Yetkilendirme İşlemleri” butonuna tıklanmalıdır. Bu aşamada kişinin maliki olduğu taşınmazlar listelenecektir. Buradan ilan konusunda yetki verilmek istenen taşınmaz seçilmeli ve “Devam Et” butonuna tıklanmalıdır.
  • Açılacak sayfada “yetki belgesi numarası” bölümüne yetkilendirilmek istenen emlak işletmesinin yetki belgesi numarası girilmelidir.  Yetki belgesi numarası emlak işletmesinden öğrenilebileceği gibi https://ttbs.gtb.gov.tr/Home/BelgeSorgula linkinden de emlak işletmesi bilgileriyle sorgulama yapılarak öğrenilebilir.
  • Son olarak “Yetki Bitiş Tarihi” seçilmeli (Yetki süresi 3 aydan kısa olamayacaktır.) ve “Kaydet” butonuna tıklanarak işlem tamamlanmalıdır.
  • Emlakçılık yapılabilmesi için Bakanlığımızdan alınması gereken taşınmaz ticareti yetki belgesi bulunmayan işletmeler ilan verilmesi konusunda yetkilendirilemeyecek ve bu işletmelerce ilan girişi yapılamayacaktır. 
  • Emlak İşletmesince İlanın Girilmesi
  • Emlak işletmeleri sadece taşınmaz sahibi tarafından yetkilendirildikleri taşınmazlara ilişkin ilan girişi yapabilecektir.
  • İlan girişinde ilan platformunun sayfasındaki ilgili alana taşınmaz numarasının girilmesi zorunlu olacaktır. Sistem yetki kontrolünü otomatik olarak yapacak ve yetki var ise normal ilan verme prosedürü tamamlanarak ilan girişi yapılacaktır.   
  • Emlak işletmelerinin taşınmaz numarasını taşınmaz sahibinden temin etmeleri gerekmektedir.